Kulor.no

Hvordan sover du om natta?

Hvordan du lever om dagen har selvfølgelig mye å si. Men interiøret betyr vel så mye. Du kan ikke ligge på hva som helst.

Kanskje var det den gryende sivilisasjonens vugge da steinaldermennesket begynte å sanke løv, kvister og mose for å anrette en behagelig og trygg soveplass. I stedet for å ligge på bare marken, kunne de nå føre søvnen opp på et nytt nivå og la det uthvilte intellektet arbeide for ytterligere framskritt.

Hvordan ser det ut på soverommet ditt?

Ditt soveværelse, søvnens tempel eller som noen liker å kalle det: «det aller helligste» bør være innredet helt og fullt med det formål å sove godt. Det kan selvfølgelig se fint ut for det.

Nøkkelelementene er gardiner, lamper og seng. Nattbord og klesskap er selvfølgelig også kjekt å ha, men er ikke like direkte søvnrelatert.

Men styr unna tv-apparatet på soverommet. Selvfølgelig er det komfortabelt å ligge i slåbroken med fjernkontrollen i hånda og la dagen ebbe ut med Kveldsnytt eller nattfilmen. Men søvnmessig er dette døden.  Hjernen assosierer skjermlyset med dagslys, og tenker at det på langt nær er tid for å legge seg ennå. Det kan derfor ta lenger tid å sovne inn etter at du slår av. Av samme grunn anbefales det ikke å leke med nettbrett eller mobiltelefon på senga. Må du ha noe, kan du lese en bok.

Gardiner og lamper regulerer lyset. Det er opplagt at du ikke er behov for flomlys på soveværelset. Gå for matte taklamper, nattbordslamper eller eventuelt leselampe over senga. Taklampa bruker du kun når det er noe du må finne i klesskapet.

Gardinene er viktige for å stenge lyset ute. Langt i nord som vi bor er det som kjent et problem med lange sommerdager. For å opprettholde 7-8 timer kvalitetssøvn i denne årstiden må vi få hjernen til å forstå at det er natt. Ettersom den faktisk ikke er så smart, så vi må lure den litt, stakkar.

Valg av seng og madrass

Men det aller viktigste er selvfølgelig senga. Hvis du skal investere i deg selv de kommende ti-tjue årene, bør du legge litt ekstra i denne. Enkeltseng eller dobbeltseng, du bør uansett ha nok plass å boltre deg i. Hvor stor seng du skal ha avhenger litt av hvor mange kilometer du tilbakelegger i løpet av natta. Ligger du forholdsvis rolig, trenger den ikke være så bred. Når det gjelder høyden, anbefales det å ha ti centimeter å gå på. En seng med en lengde på 200 centimeter holder for de fleste (men ikke alle).

Rammen bør være solid og ha lang garanti. En fin sengegavl gjør seg også. Den har ikke noe direkte å si for søvnen, men den tar seg godt ut.

Valg av madrass er derimot alfa og omega hvis du liker å sove om natten. Alle andre tiltak for å sove godt er likegyldige hvis du må ligge på en planke. Da er du tilbake til før-steinaldertiden.

Størrelsen på madrassen er den samme som sengerammen. Men tykkelsen, innholdet og antallet bestemmer du. Det er flere hensyn å ta, men det det beste er å prøve seg fram. Med din perfekt tilpassede madrass, retter ryggsøylen seg ut til en strek når du ligger på siden.

Hvor mye du veier har mye å si for dette valget. Du trenger en blanding av mykhet og hardhet. Det må være noe som gir tilstrekkelig motstand slik at du ikke synker for langt ned. Det sier seg selv at det ikke blir samme madrassen når du veier 70 kilo, som når du veier 100 kilo.

Madrasser du kan ta i betraktning er overmadrass, springfjærmadrass og selve rammemadrassen. Klikk her for å lære mer om riktig valg av madrass.

Utover interiøret bør du bruke dagens siste fire timer til å forberede kroppen på en god natts søvn. Unngå harde treningsøkter, tung mat og lange tv-økter. Ha med det en fin natts søvn!

clean-retina-pro